Monday, March 2, 2015

Bedah Buku & Ziarah Murabbi - Biro DATAR

Pada 1 Mac 2015 yang lalu,
Biro DATAR telah menganjurkan Program Bedah Buku yang
melibatkan semua ahli PGPI.



Tentatif:
5.00 pagi - qiam
6.00 pagi - subuh berjemaah
8.00 pagi - bedah buku
10.00 - ziarah murabbi (Ustaz Jainuddin) 

Konsep bedah buku ini ialah setiap ahli kumpulan akan diberikan satu bab untuk dikupas bersama dengan ahli kumpulan dan membuat pembentangan mengikut kreativiti ahli kumpulan sama ada nak buat lakonan dan sebagainya.

Buku yang akan digunakan ialah 'Apa Ertinya Saya Menganut Agama Islam'. 
Dalam buku ini ada banyak bahagian diikuti dengan topiknya. 
Jadi kami kupas bahagian pertama yang merangkumi 6 topik dan telah dibahagikan dalam kumpulan mengikut undian.Setiap kumpulan dapat satu topik.

6 topik tersebut ialah:

1)Saya Mestilah Muslim Di Sudut Aqidah
2)Saya Mestilah Muslim Di Sudut Ibadat
3)Saya Mestilah Muslim Di Sudut Akhlaq
4)Saya Mestilah Muslim Di Sudut Berkeluarga
5)Saya Mestilah Mampu Mengawal Diri
6)Saya Mestilah Yakin Bahawa Masa Depan Di Tangan Islam





Kemudian, semua ahli PGPI bergerak ke rumah Ustaz Jainuddin.
Ustaz telah memberi pengisian tentang :
1 . Mukmin & Mutaqqim
2. Penghayatan Ilmu
3. Keyakinan Akidah
4. Syariat (Hukum Hakam)
5. Tasawwuf
6. Dominan daripada bangsa lain




No comments :